föds de till prinsar och prinsessor eller är det vi som gör dem till det?

på väg till jobbet i morse möter jag en dagisgrupp precis i svängen från lundagatan till ringvägen, en himlans massa barn å ståhej. jag märker ju närmare jag kommer att det står massa rosa/röda kläder längst fram och en massa blå/grå/gröna kläder längst back. 

först reagerar jag på detta utsmyckningsfenomen, men det gör jag alltid! jag själv har två små tjejer i min omgivning. en är Ella men hon är fortfarande lite för liten för att förstå vilken färg som är vilken. men den andra, Rita 5 år, förstår mycket väl. hatten av för min syster som fram till den dagen Rita själv förstod att hon var en prinsessa kläde henne i könsneutrala kläder. varför ska man klä alla tjejer i rosa. jag tycker att det finns gott om bra och snygga alternativa färger, som om man vill kan kombinera med rosa. 

men de värsta kom inte förrän jag helt plötsligt insåg att alla stackars killar fick gå längst back. varför de?
blir de inte lite skruvat när vi trycker på jämställdheten så mycket att vi glömmer våra män/killar?

hundra meter efter att jag passerat denna grupp med barn kommer en till.
där var det i stället tvärt om, alla killar gick först av någon anledning.

längre ner på ringvägen möter jag en sista grupp med barn och känner plötsligt en lättnad när jag ser uppdelningen på dem. de gick kille-tjej så långt som de gick, helt fantastiskt. det tåls att tilläggas att de också var den lugnaste gruppen med barn. för ingen kille leker krig med en tjej som bara plockar blommor och flätar håret. de blir helt plötsligt en lugn och harmonisk grupp barn som är på väg för att se en dockteater på TittUt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0