Sanna bloggar:

Negerboll/Chokladboll??

 

Måste komplettera Fridas tidigare inlägg omnegerbollar/chokladbollar då denna fråga tycks förfölja mig. Efter vårt besökpå Foam då jag för första gången råkade säga negerboll framför Frida (konstigtatt det inte hänt tidigare med tanke på hur många vi ätit) har jag försökttänka på hur jag uttrycker mig för att slippa den dödens blick som jag utsattesför då.

 

När jag i tisdags efter ännu en fantastiskt onödigutbildning á la Clarion skulle fira dess slut med något sött och en kaffebeställde jag så klart en ?Chokladboll? var på cafébiträdet säger; ?Du menar enNegerboll va?!? Jag svarar osäkert med dig Frida i baktanke: ?Ja, jo en sånblir bra?. Biträde svarar barskt: ?Men varför säger du inte det då??!?. Jaghögst osäkert: ?Förlåt, gör det nästa gång?. ? Tilläggas bör att han som stårbakom mig i kön är kolsvart en riktigt neger! Hoppas innerligt att biträdetkände honom? Blir trött på mig själv som inte sa ifrån, trots att jagfortfarande inte helt förstått ditt argument Frida om att negerbollar faktisktinte är gjorda av negrer utan av choklad, hade det varit bättre att säga det änatt bara verka dum.

 

Har idag haft en riktigt bra dag! En sväng till Ikea medpappa, lunch, fika med gamla kollegor från Grodan och så klart en negerbollfikamed Frida. Dagen var hur bra som helst fram till 20 rycket då en gäst förstörmin kväll. Sällskapet är på 8 personer, alla tar olika förrätter med olikaviner, jag dukar av, frammar varmrätten och än så länge har inget gått snett,utan tvärt om; riktigt bra! När maten är klar, 8 st NY strip steak med 3 stside orders var (så där poppis i köket redan nu) har jag bongat fel. 2 avköttbitarna ska vara stora, dvs 18 oz dvs 500 gr dvs ETT HALVT JÄVLA KILO MEDKÖTT. Jag ber så mkt om ursäkt, alla kan ju faktiskt göra fel? Frågar om devill att vi kör ut en liten till (den lilla är bara på 280 gr?.) eller om duvill vänta 10 min så fixar vi en ny stor. Jo, den stora vill de ha och de tar upp sina mobiler och börjar ta tid?Efter 13 min dyker det upp ETT KILO kött och jag får mig en skrapa för att detär 3 min för sent, dessutom tycker de köttbitarna ser olika stora ut och attdet är lite för mkt sena kvar. Förlåt, men så ser oxryggbiff ut? Sen tycker dejag ska bjuda på en flaska vin till á 800 kr? Tack vare min kurs ialkoholservering vet jag att alkohol, det får man inte bjuda på men jag erbjuder mig vist att bjuda på dessert. Väl dags för dessert beställer han enChocolate Peanut Butter Cake, den kommer in och han frågar barskt varjordnötssmöret finns. Jag som precis presenterat rätten berättar ännu än gångatt det är fyllningen till choklad ganachen och där med finns inuti. Gästen tarupp båda sina bestick och börjar disikera ganachen in till beståndsdelar ochmer eller mindre skriker; VAR? Jag försöker vänligt säga att det är detljusbruna han precis smetat ut över tallriken, han smakar och svarar ?Bra?.Notan slutar på 10000 varav han lämnar 11 kr i dricks. Tack för kaffet sägerjag!

 

Nu är kl 02 på natten och det är dags att krypa till kojs.Imorgon är det fullspäckat schema för att sedan fredag morgon sitta på flygettill Chamonix!

 

KRAM o PUSS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0